Cum stornez o factură?
Stornarea este o acțiune prin care o factură emisă anterior și trimisă către client este rectificată (corectată), în întregime sau parțial, prin emiterea unui facturi storno.
Factura storno este un document contabil, care trebuie înregistrat în jurnalul de vânzări / cumpărări. Va apărea de asemenea în fișa de client, cu minus, și va scădea suma stornată din soldul clientului.
Stornarea este singura procedură legală prin care o factură trimisă deja clientului, și pentru care clientul a primit bunurile sau serviciile, poate fi rectificată.
Anulare versus stornare
Dacă ai greșit factura înainte s-o trimiți către client, nu e nevoie s-o stornezi. O poți anula.
Anularea facturii este posibilă doar în situația în care factura nu a fost trimisă deja clientului. Anularea nu are niciun efect în contabilitate și nu generază consecințe fiscale. Facturile anulate trebuie doar arhivate (sau le poți casa la inventarierea anuală). Facturile anulate se declară în Declarația 394.
Vezi aici cât de ușor este să anulezi o factură dacă folosești factureaza.ro
Dacă însă factura a ajuns la client și trebuie rectificată, doar stornarea este soluția.
Motive pentru stornarea unei facturi
După ce ai trimis factura către client, pot apărea mai multe motive pentru care este necesară o rectificare.
De exemplu:
- clientul returnează (total sau parțial) produsele achiziționate
- serviciile sau bunurile facturate nu au fost prestate, respectiv livrate
- pentru regularizarea unui avans (stornezi factura de avans și emiți o factură finală pentru toată valoarea produselor sau a serviciilor)
- modificări în prețuri sau condiții contractuale
- erori în procesul de facturare
De reținut că o factură nu poate fi stornată pe motiv de neplată, dacă serviciile sau bunurile facturate au fost prestate, respective livrate.
Cum stornezi o factură
Factura poate fi stornată total sau parțial. La stornarea integrală treci cu minus toate valorile din factura inițială sunt. La stornare parțială, treci cu minus doar anumite poziții din documentul inițial.
Există două moduri prin care poți efectua o stornare.
Emiți o singură factură storno. Caz în care, treci cu minus pozițiile pe care vrei să le stornezi din factura inițială (toate sau doar o parte); și cu plus pozițiile cu valorile corecte.
Emiți două facturi diferite. Caz în care, în prima factură treci pozițiile cu minus (toate sau doar o parte); în a doua factură pe cele corecte, cu plus.
Indiferent dacă stornarea este integrală sau parțială, factura storno trebuie să conțină numărul și data facturii inițiale pentru care facem operațiunea de stornare.
Stornează facturi cu factureaza.ro
Cu ajutorul unui serviciu de facturare online, stornarea se face simplu, din câteva click-uri.
Iată cum:
Stornarea se poate face manual sau automat.
Primul pas, indiferent de modul de stornare este să deschizi factura dând click pe numărul facturii dorite după ce accesezi ‘Facturi’ din meniu.
Stornare manuală
Sub tabelul cu liniile facturii se pot introduce informațiile de stornare:
Câmpul ‘total stornat’ este foarte important, pentru că el specifică suma care va fi stornată de pe factura stornată. Această sumă se va scădea din restanța de pe factura stornată.
De exemplu:
– emitem factura F1 cu totalul de 100 RON
– emitem factura F2 cu totalul de -20 RON și ‘total stornat’ de 20 RON
– factura F1 va avea o restanță de 80 RON
– factura F2 va avea o restanță de 0
Stornare automată
O factură de storno poate fi generată foarte ușor pe baza unei facturi existente, în două feluri:
– poziție cu poziție
– cumulativ
Folosind oricare din aceste funcții, se va genera o factură de storno cu toate datele completate.
*Atenție: dacă schimbi ceva de pe factura de stornare generată automat, va trebui sa actualizezi și câmpul ‘total stornat’ !*
În listele cu detaliile facturilor, ultima coloană conține informațiile de storno.